فرهنگ توصیفی-تحلیلی داستان های زن محور زنان داستان نویس(1300-1380)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده معصومه محمودی
- استاد راهنما محمود بشیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1394
چکیده
داستان نویسان زن تقریباً از نخستین سال های داستان نویسی به سبک غربی در ایران، وارد این حوزه شده و در طی هشتاد سال، داستان های زیادی را به چاپ رسانده اند. این رساله فرهنگ توصیفی- تحلیلی داستان های زن محور نویسندگان زن است که در بخش تحلیلی، درونمایه ها و موضوعات این داستان ها را در کنار زاویه ی دید به کار رفته در آن ها، از سال 1300-1380 ش در چهار دوره ی زیر بررسی کرده است: دوره ی اوّل: از 1300-1340 / دوره ی دوم: از 1340-1357 / دوره ی سوم: از 1357-1370 / دوره ی چهارم: از 1370-1380 در داستان های زن محور زنان داستان نویس، بخش عمده ای از موضوعات و درونمایه های داستان ها، برآمده از احساسات و روابط آنان با خانواده و تفکّر غالب بر آن است که در بیشتر موارد این نویسندگان آن را به چالش کشیده اند. در سالهای پایانی این دوره ی هشتاد ساله، زنان داستان نویس با استفاده از شیوه ی روایت مدرن و با به کارگیری تنوع در زاویه دید، توجه و تامل هر چه بیشتر خواننده را به رنج ها و مشکلات زنان در جامعه معطوف می کنند. هم چنین در این رساله، علاوه بر تحلیل و بررسی عناصر یاد شده، برای دست یابی به پیرنگ داستان های مورد پژوهش، در بخش فرهنگ توصیفی، خلاصه ای از هر داستان به ترتیب الفبا (براساس نام داستان یا نام مجموعه داستان) فراهم شده و در پایان نمودارهایی نیز برای نشان دادن در صد فراوانی هر یک از عناصر مورد بررسی در این پژوهش آورده شده است کوشش نگارنده در این رساله بر آن بوده تا با تهیه ی فرهنگی جامع برای داستان های زن محور داستان نویسان زن، پژوهشگران این حوزه را از مراجعات مکرّر به کتابخانه ها و جستجوی بسیاری از داستان های کمیاب و گاه نایاب بی نیاز سازد. کلید واژه :ادبیات داستانی، داستان های زن محور،داستان نویسان زن، درونمایه، موضوع، زاویه ی دید، فرهنگ توصیفی- تحلیلی.
منابع مشابه
بررسی مقایسهای موضوعات و درونمایههای مرتبط با زنان در داستانهای زن محور زنان داستان نویس (1300- 1380)
زنان داستان نویس در طی نزدیک به یکصد سال داستان نویسی به شیوهی جدید در ایران، داستانهای زیادی را به چاپ رساندهاند. بررسی جنبههای گوناگون این داستانها میتواند روند دگرگونیهای جریان داستان نویسی این داستاننویسان را نشان دهد. این مقاله میکوشد با بررسی مقایسهای موضوعات و درونمایههای مرتبط با زنان در داستانهایی که از آنها در این پژوهش با عنوان «داستانهای زن محور» یاد شده است، در دو دور...
متن کاملعناصر فرهنگ و کنشهای عامیانه در داستان نویسان زن معاصر
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آنجا که انسان و زندگی و اندیشۀ او جزء لاینفک داستان است، پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ، مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیهاست. نویسندگان زن معاصر نویسندگانی هستند که به فرهنگ مرد...
متن کاملبررسی مقایسه ای موضوعات و درون مایه های مرتبط با زنان در داستان های زن محور زنان داستان نویس (۱۳۰۰- ۱۳۸۰)
زنان داستان نویس در طی نزدیک به یکصد سال داستان نویسی به شیوه ی جدید در ایران، داستان های زیادی را به چاپ رسانده اند. بررسی جنبه های گوناگون این داستان ها می تواند روند دگرگونی های جریان داستان نویسی این داستان نویسان را نشان دهد. این مقاله می کوشد با بررسی مقایسه ای موضوعات و درون مایه های مرتبط با زنان در داستان هایی که از آنها در این پژوهش با عنوان «داستان های زن محور» یاد شده است، در دو دور...
متن کاملسیمای زن در مجموعه داستان های کوتاه راضیه تجار
هدف از پژوهش حاضر، سیمای زن در مجموعه داستانهای کوتاه راضیه تجار است. در این پژوهش، جایگاه اجتماعی و نقش زن ایرانی در داستان نویسی معاصر فارسی و شناخت دقیق تصویری که یک نویسنده زن از زنان ارایه میدهد، به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها بر اساس تحلیل کیفی و مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوای داده هاست. در بررسی های انجام شده، مشخص شد راضیه تجار از جمله نویسندگان...
متن کاملزن به روایت زنان داستان نویس ایرانی (مجموعه داستان های کوتاه 1327-1390)
با توجّه به این که پیش از ورود زنان به عرصه ی ادبیات، مردان، آفریننده ی بیش ترِ آثار ادبی بوده اند و زنان و زندگی آنان، در این آثار، همواره از دید مردان، تعریف، توصیف و تحلیل شده اند، اهمیّت موضوع زن به روایت زنان داستان نویس ایرانی، از آن روی است که در این آثار، زن، زندگی و مشکلات او، از دید خود زنان، بررسی و تحلیل می شود. در این پژوهش که بر روی مجموعه داستان های کوتاه مستقلّ زنان داستان نویس ایرا...
15 صفحه اولتحلیلی بر درونمایه¬های مجموعه داستان «حکایات حارتنا»
این مقاله به تبیین درونمایههای روانشناختی، دینی، سیاسی، اجتماعی و فلسفی مجموعه داستان «حکایات حارتنا» نوشتهی نجیب محفوظ میپردازد. در این مقاله به مبانی اندیشههای روانشناختی نجیب محفوظ که ریشه در مباحث فکری زیگموند فروید و کارل گوستاو یونگ دارد و مبانی اندیشههای دینی وی که نظرات و تجربیات شخصی وی است و اصول اندیشههای سیاسی و اجتماعی او که متأثر از اصول سیاسی – اجتماعی سوسیالیسم است و نیز ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023